söndag 23 mars 2014

käkledsdisk operation

 
Om man har överrörliga leder, kan man få problem med käkledsdisken.
Detta fick jag veta för ett antal år sedan då jag sökte för smärta/klickande/upphakande käke på höger sida.
Disken lägger sig liksom "ur led" och kläms mellan käklederna. det blir således svårt att gapa/tugga/gäspa/osv och det smärtar.
Mina problem har funnits sedan åratal tillbaka, men jag har inte haft så stora problem att gapa stort eller haft värk tidigare. Det var de senaste 2 åren som det har varit en plåga helt enkelt. Vissa dagar/nätter har jag haft så ont att jag levt på värktabletter. jag har inte kunnat äta ordentligt (gapa och tugga). Nu var det ju så att det kom en "liten" graviditet i vägen för en tidigare operation, så hade det inte varit så hade jag opererat mig för mer än ett år sedan.
men så blev det då äntligen av. jag har gruvat mig såklart. Undrat om det verkligen kan bli bättre/bra?
Kan säga med facit i handen, snart 1v efter operationen, att det har absolut blivit en klar förbättring! Då ska man ju ha i beaktning att jag är i dagsläget svullen, gul och blå och sover noll på nätterna samt lever på flytande. Kan gapa större än jag har kunnat på 2år, och det gör inte ont. Tack läkare!
Hur går då operationen till?!
Man rakas i tinningen, märks upp, sövs, och käkledsdisken plockas bort genom ett snitt som är ca 5-8cm vid örat. Operationen tog för mig ca 1h och 25 minuter. Jag hade inte speciellt ont efteråt men man får ju såklart stark smärtlindring! jag sov typ hela operationsdagen. Mådde illa såklart efter narkos. Men summa summarum så tycker jag att det har gått bra. Jag kan verkligen rekommendera denna operation för er som lider av samma åkomma!
Min läkare sa att disken var liten och hård samt satt klämd mellan lederna. Precis som han förväntat sig.
Jag fick åka hem dagen efter operationen. Trött och illamående, men ack så skönt det är att komma hem. Fick penicillin från operationsbordet och äter tom måndag för att mota infektion i grind! Jag har väl tagit 3 värktabletter om dagen sen jag kom hem. Nätterna är värst. Det är jobbigt att ligga. Det trycker i skallen/käken. I natt har jag dock fått sova 4h kanske. Nu är det ju såklart jobbigare med en 4,5månaders baby hemma som vill äta på nätterna.
På måndag ska jag ta stygnen. Ska bli intressant att se hur många och hur såret ser ut då.
Att äta flytande/lättuggat ÄR jobbigt för en som älskar mat! Men det gör inte ONT att tugga är bara väldigt svårt. Förmodligen av svullnaden. Man får planera sina måltider i tid för man är hungrig ständigt tycker jag.
Jag har lagat soppor av broccoli, linser, grönsaker samt köpt några färdiga på tetra.
Till frukost har jag ätit mosade bär med kvarg/yoggi, kaffe och ett mosat ägg.
Jag försöker äta mellanmål för att inte må så illa. Mosade bär med kvarg, mosad avokado, ägg, soppa osv. Det har väl gått ok men ärligt jag saknar mat att TUGGA!
Det är viktigt att träna käkleden. Man ska gapa så stort (och rakt) som det bara går och sedan tänja mer med fingrarna. Skjuta fram käken och föra den i sidled åt båda hållen och pressa så mycket det går med handhjälp. Det ska inte göra ont men man ska ta i så mycket det går. Upprepa rörelserna flera ggr och flera ggr/dag.
byter förband efter dusch
tränar att gapa stort