måndag 26 maj 2014

Ny vecka

"Ny dag nya hets" som jag brukar säga. (det var slut kaffe i morse)
Vi har faktiskt en tavla med dem orden.
Jag tycker det är roligt med lite bitterhet på ett skämtsamt sätt, jag menar vem fan kan "fånga dagen"? ;)
Nåväl, bitter eller inte ska jag på mammografi idag. Lily får vackert hänga med. Tursamt nog har jag en snäll mamma som alltid ställer upp så hon barnvaktar medans jag klämmer ihop tuttarna.
Jag är galet pollenallergisk för tillfället. Och jag undrar: varför vill jag nysa precis när L har somnat???!!
Just nu sover hon i babysittern. Helt plötsligt blev det knäpptyst. Är flera månader  sen hon somna där!

Man ser verkligen hur hon förändras nu. Blivit så mycket mer medveten om saker, personer, rutiner osv. Hon gråter när hon blir rädd (ljud osv), när en okänd människa vill hålla henne eller kommer för nära för fort när hon är less och vill ha uppmärksamhet och när jag försvinner ur hennes synfält för en stund..ibland. Hon är så galet söt och busig också.

Hon har inte riktigt lärt sig sitta ordentligt än, är lite för svag i mage/rygg. Vi får stödja upp henne lite i stol fortfarande men det går framåt.

All vår energi har gått åt till att få i henne mat, och hon är lite tunn än.
Dock äter hon betydligt bättre nu än tidigare och vi har bättre rutiner på det med nu.
Hon äter välling (mjölkfri ersättning - Althera) när hon ska sova, typ 3ggr/dag samt sent på kvällen vid 23-24 då T ger henne trots att hon sover. Vi anser att hon behöver detta än så länge. Annars knaprar hon i sig 1/2port gröt med 1/2burk fruktpuré (till frukost), 1/2 burk av nån slags mat (gryta/soppa eller annat..ja jag är än så länge lat och orkar inte laga egen) och lite fruktpuré som efterrätt, mellis blir d mosad banan eller ersättning, middag mat eller gröt. Hon älskar majskorvar. Hon har börjat tigga efter vår mat också och jag ger henne smakisar från min tallrik. Dock måste jag bli bättre på att laga mjölkfritt så hon kan smaka mer och sen äta det vi äter. i klarar oss utan mjölk. det är ju bara en vanesak d där. Emil var komjölksintolerant han också när han var liten, och man lärde sig älska allt utan mjölk :)

Nu är det dags att köra Måndag.