fredag 19 september 2014

Operation

Veckan på op gick i rasande fart.
Var galet trött men gick på adrenalin/lycka/spänning mån-ons.
Lily blev sjuk natten mot tisdag och var vaken/grät konstant i 2/3 nätter..vi sov kanske 3-4h per natt.
På torsdag blev T snorig så det bidde inte Kiruna/fjälls i helgen heller som var tanken. Vi siktar på nästa om det är go´väder och jag är ledig från nästa praktik.

Jag vet inte hur jag ska förklara min vecka på bästa sätt.
Jag har fått se så mycket intressant (även om det tar en evighet att få se "allt) och jag har haft så trevliga "handledare" (har gått med olika varje dag) å dem har varit så positiva till att jag varit där.
Jag är så tacksam till alla inblandade! <3

De operationer jag hann med på 4 dagar var: (ni får googla vid intresse)

Ögon:
Sondering av tårkanal på barn.
Skelning av vuxen 1 öga
Skelning av vuxen båda ögonen

Ortoped:
Index fraktur (pekfinger)
Radius fraktur (handled)
Sy ihop sena i finger.

Bröst:
Mastektomi samt venport
Axillutrymning

Gyn:
Hysteroskopi - konisering
Hysterektomi

"Tyvärr" hann jag inte med något snitt.. ej heller på kirurg op.

Jag har fått hjälpa både anestesi ssk, op ssk och uskor med sterila dukningar, städning, uppstyrning av patienter (hämtat/lämnat), sett och fått assisterat narkos och väckning av patient, satt urin kateter, tömt urin på sovande patient fått förfrågan att assistera kirurg men tyvärr kom assistenten i sista sekund ;) med mera med mera med mera.

Summa: Otroligt intressant, otroligt mycket att lära, otroligt många förråd. Jätteglad!
Återkommer med reflektioner från min nästa praktik på kirurgavdelningen som startar på måndag kl9.